24. august 2011 Astrid Maria Bigoni

Ikke alt er et spil

Gamification har i lang tid en hypet størrelse, som handler om, hvordan man kan bruge spil i mange andre sammenhænge – til at blive klogere, til at ændre adfærd og til markedsføring.

Men til sessionen 100% Fun – Kids, Entertainment and What History Can Teach Us About the Future på Media Evolution – The Conference i Malmø slog Björn Jeffery på tromme for, at vi ændrer det ensidige fokus på games og i stedet fokuserer på toys. Han er grundlægger af et game studio og arbejder med, hvordan man kan lave digitalt legetøj til touch devices.

Han har kigget på, hvilke typer leg, der findes. Der er aktive lege (fysiske, udendørs og sport), fantasilege (dukker, rollespil), kreative lege (musik, mm), manipulerende lege (konstruktionslege, lego, mm) og læringslege (spil, bøger, mm). Efterfølgende har han kigget på, hvilke typer leg, der er tilstede i de spil, der findes i Appstores spilafdeling for børn. Næsten ingen spil handler om at skabe aktive lege og fantasilege, mens det er bedre, hvis man efterspørger lege, der er manipulerende og kreative. Den allerstørste del af spillene er lege, der handler om læring.

Det er voksne, der designer spil til børn. Og typen af voksnes leg er typisk – læring. Når vi har fri læser vi bøger, bliver klogere og leger i det hele tager sjældent på andre måder.

– Alt kan være et spil. Men måske skal alt ikke være et spil. Hvad hvis vi kan møde andre emotionelle behov gennem leg – og hvor det ikke kun handler om at have det sjovt og vinde, sagde Björn Jeffery.

Børn efterligner voksne i deres leg. Voksne designer leg og spil til børn. Men det er tankevækkende, at de digitale lege ikke i højere grad møder andre typer af leg, end dem de voksne foretrækker.

Tagged: , , , , ,

Kontakt mig!

Send mig en mail, eller ring! Jeg glæder mig til at høre fra dig.