14. november 2011 Astrid Maria Bigoni

Kattekillinger, journalistikken og demokratiet

Foto: Dirigentens

Foto: Dirigentens

Det er lettere at være pessimist end optimist, når man kigger på journalistikkens udvikling og rolle i demokratiet. I hvert fald hvis man tror på Lisbeth Knudsens dystre åbningstale til konferencen What Professional Journalism Means for Democracy hos Berlingske.

Lisbeth Knudsen sagde blandt andet, at medierne er blevet til kommercielle spillere, der går efter at fælde dobbeltmoral, ikke går i dybden og ikke tilbyder viden. Partierne er blevet til marketingsvirksomheder ledet af folk med skærmtække. Det har aldrig været nemmere at slå ting op og blive klogere. Men det har samtidig aldrig været nemmere for andre at skyde din historie ned med en enkelt kommentar i kommentarfeltet under artiklen.

Og med den sidste sætning blev jeg helt klar over, at Lisbeth Knudsen er printmenneske. Hvis jeg nogensinde havde været i tvivl.

Ja, det ser sgu’ skidt ud. Især hvis vi skal følge kulturminister Uffe Elbæks opfordring om at skrive om det, befolkningen interesserer sig for. For hvis de fleste ‘Mest læste’ viser, hvad folk interesserer sig for, er det nuttede kattekillinger. Og vi kan vel hurtigt blive enige om, at kattekillinger ikke giver os et godt og solidt demokrati.

Flere har efterlyst innovation. Jeg er ikke i tvivl om, at der skal innovation til. Gammelmedierne har ikke gjort noget nævneværdigt forsøg på det. Det er klart, at når man starter noget nyt, så skal det helst være en god forretning. Men er det forretningsmodellen, der skal være udgangspunktet for fremtidens journalistik? Hvorfor skal vi ikke sætte den gode og samfundsrelevante historie i centrum? Aviserne udsprang vel ikke om ønsket om at tjene penge, men om at producere vigtige historier, der kunne skabe en modvægt til den herskende klasse?

Tagged: , , ,

Kontakt mig!

Send mig en mail, eller ring! Jeg glæder mig til at høre fra dig.