25. marts 2012 Astrid Maria Bigoni

Stop klynkeriet og lav noget af værdi

Foto: rachaelvoorhees

Foto: rachaelvoorhees

Hvis du bliver drillet i skolen, hvad gør du så?

A – du siger det til gårdvagten og venter på, at hun klarer problemet, eller B – du lærer at løbe stærkt eller slå fra dig.

Da internettet kom valgte de danske medier løsning A. De satte sig ned og ventede på, at problemet gik over, og da det ikke virkede sagde de det til gårdvagten, som ikke kunne stille noget op. Groft sagt.

På Børsen i torsdags klagede kommunikationsrådgiver Kaj Høivang over “gratis-trenden“, som ifølge ham har betydet en tillidskrise mellem journalisterne og befolkningen. Den skyldes, at medierne fra nettets barndom ikke tog sig betalt for indholdet på nettet, og de dumme gratisavisers indtog.

Og nu har befolkningen altså ikke længere tillid til journalisterne. Vi har altså undergravet og devalueret os selv med gratis. For Kaj Høivang var alting altså meget bedre i gamle dage, dengang man kunne tage sig betalt for journalistik.

Tag dog ansvaret selv

Jeg betvivler på ingen måde Kaj Høivangs påstand om, at vi er ude i en tillidskrise. Det siger disse tal fra Burston Marsteller også. Men hverken internettet eller metroxpress’ indtog i Danmark er ansvarlig for den. Den skyld bærer alene os journalister. Det er os, der hver dag sætter ry, ære og troværdighed over styr, når vi udgiver artikler som Sov dig fra dit søvnunderskud.

Jeg forstår ærlig talt godt, at få nye journalister har lyst til at give sig i kast med at lave journalistik til nettet. For som artikeleksemplet ovenfor viser, er det ikke her, der bliver produceret ny og spændende journalistik. Det er her vi gambler med troværdigheden og puster til tillidskrisen hver eneste dag, når vi sætter vores byline på makværk.

Jeg er ikke i tvivl om, at den slags arbejde for de store mediehuse engang i fremtiden vil blive produceret af andre end journalister. For journalisters lønninger er for høje og kvalitetskravene på nettet for lave til at det her på sigt giver mening.

Gør det selv

Der er strukturelle ting, som gør betingelserne for god og velproduceret journalistik vanskellige. Ja, oplagstallene er falder drastisk. Ja, kun ekstrabladet laver penge på nettet. Men lidt endnu er det journalister, der står bag. Journalister, der har mulighed for at gøre det bedre. Eller for at være entreprenante og gøre det selv.

I dag er distributionsomkostningerne lavere end nogensinde til at få god journalistik ud til folk. Hvis bare man gider internettet. Det fantastiske ved nettet er i mine øjne, at journalistikken her kan strækkes i så uendelige mange retninger. Der er stadig plads til fri leg.

Tillidskrisen løses af de små

Tillidskrisen bliver ikke løst af de store mediehuse. De har lige nu kun fokus på overlevelse. Og det kommer der ikke køn journalistik ud af. Tillidskrisen bliver heller ikke løst af dem, der bliver ved med at skyde skylden for al dårligdom i dansk journalistik på det store stygge internet. Tillidskrisen bliver løst af de små, der forstår at skabe noget af værdi og formår at skabe nye former for journalistik, der inddrager borgeren på en aktiv og engagerende måde.

 Levende journalistik

Jeg tror ikke på, at journalistikken fremover kun skal være noget, der bliver skrevet og klippet sammen til en bruger. Journalistikken skal være live og i live. Den skal være samfundsdebatter, fælles reportageture, oplevelser, der gør folk klogere  og aguilitykurser til dem med hund.

Journalistikken skal opstå i samspil med dem, den henvender sig til og tilbyde et fællesskab. Den skal være skarp, fair og tage stilling – både til sine egne produkter og verden omkring sig. Og, hvis nogen har lyst til at lege med, melder jeg mig hermed til tjeneste.

Tagged: , , , , , , , ,
  • http://chrisalban.tumblr.com/ Chris Alban Hansen

    Det er svært at være uenig med dig.

    Journalisterne og deres medier ligger, som de har redt. De danske nyhedssites flyder over med identiske telegrammer fra Ritzau, krydret med Amalie fra TV3, datingtips, og hvorfor vi skal sluge fiskeoliekapsler.

    Det har intet med gratis at gøre, at tilliden til journalister har nået et kriseniveau, men alene noget med udbud og kvalitet. Der er for mange nyhedssites til vores lille danske sprog, og der er for mange ligegyldige historier, der til forveksling virker som sukker i fødevarer: Vi får et hurtigt kick, og et kvarter efter keder vi os igen.

    Jeg skrev for godt en måneds tid siden, hvordan de danske nyhedssites kan komme til at tjene penge igen. Dét blogindlæg gad jeg godt have, at personager som kaj Høivang læste:

    http://chrisalban.tumblr.com/post/17389545465/sadan-kan-aviserne-tjene-penge-pa-netnyheder-vi

    • Astrid Maria Bigoni

      Ups, jeg fik vist lige udgivet indlægget, inden jeg havde færdiggjort sidste sætning.

      Din pointe om udbud og efterspørgsel er interessant. ekstrabladet.dk, BT og TV2.dk har længe konkurreret om at være hurtigst. Men spørger mig ikke, hvem det er, der konkurrerer på kvalitet. Den eneste, der tilsyneladende holder hovedet koldt og gør det godt, er Information.

      • http://chrisalban.tumblr.com/ Chris Alban Hansen

        Interessant nok er Information også det eneste nyhedssite, der har forstået at bruge nettets muligheder til både at udgive indhold og bruge læsernes viden og indsigt til at skabe nye historier. Bare se den med overvågningskameraerne, der er aktuel lige nu.

        Jeg kunne også godt tænke mig at skabe noget journalistik, der inddrager læserne, outsourcer indholdet til eksempelvis nyhedsskabende bloggere og præsenterer det hele på én enkel platform.

        Modebloggerne har allerede gjort det. Nu mangler vi bare alle de andre. Jeg åben overfor idéer.

        • Astrid Maria Bigoni

          Ja, jeg synes bestemt også, at Information er et rigtig godt eksempel i denne sammenhæng.

          Jeg synes ikke nødvendigvis, at det handler om at outsource indhold. Jeg synes mere det handler om at inddrage folk. Diskutere holdninger, få deres bud på løsninger, m.m..

          Jeg er nysgerrrig … Hvad mener du med, at modebloggerne allerede har gjort det?

          • http://chrisalban.tumblr.com/ Chris Alban Hansen

            Bloggers Delight har egentlig allerede skabt en paraply, som samler modebloggerne.

            Som jeg ser det, kunne man skabe et nyhedssite på samme måde ved at samle og udvælge blogs med relevant indhold og præsentere dem på én side. Den del af et nyhedssite kunne udgøre debatdelen og være den outsourcede del.

            Selve nyhedsdelen af samme site kunne skrives af brugerne med et par faste redaktører, der kunne
            faktatjekke og gennemskrive, hvad brugerne poster.

            Brugerne skulle så kunne samarbejde om at skrive nyhederne. Eksempler:

            En borger fra Djurs skriver, at hans garage er ramt af en skypumpe. En anden bruger fra Mors tilføjer samme dag, at en anden skypumpe væltede hegnet til hendes forhave, og pludselig er der én historie om, at to skypumper har ramt den vestlige del af Danmark.

            En beboer på Nørrebro tager måske et billede af et trafikuheld med sin mobil og uploader til sitet. En anden bruger har lyttet til politiradioen og tilføjer, at en cyklist er ramt af en lastbil.

            En borger i Slagelse følger med i lokalpolitik og skriver, at antallet af lukkedage i børnehaverne stiger med fem næste år. Og igen er der andre, der enten kan detaljere eller perspektivere historien.

            Og så videre.

            Emnerne for nyheder og debat er helt op til brugerne. Det kræver bare den tekniske platform og et par faste hoveder til at faktatjekke og gennemskrive, så indholdet på sitet opretholder en vis standard.

  • Pingback: Stop klynkeriet #2 | | Astrid Maria BigoniAstrid Maria Bigoni()

Kontakt mig!

Send mig en mail, eller ring! Jeg glæder mig til at høre fra dig.